Varje år utser SKI kundnöjdheten i olika branscher och energibranschen är en av dem. Under 2022 fanns det en del nya elbolag på listan och flera av dem hamnade högt på listan.
Det är Svensk Kvalitetsindex (SKI) som varje år utser kundnöjdheten i flera olika branscher. En bransch där kundnöjdheten utses är energibranschen. Det är likt tidigare års undersökningar sex olika kategorier som SKI tittar på: elhandel privat, elhandel företag, elnät privat, elnät företag, fjärrvärme privat och fjärrvärme företag.
SKI Energi 2022 generella undersökning visar att kundnöjdheten som helhet i branschen har gått ner något jämfört med 2021. Den totala kundnöjdheten i branschen låg på 64,2 under 2022 vilket är en minskning jämfört med 2021 då den låg på 66.
Enligt rapporten har kundernas aktivitet gällande byte av elleverantör och förändringar i avtal ökat. Var fjärde elhandelskund har gjort någon förändring i sitt nuvarande elavtal och var femte har bytt elhandelsleverantör.
I rapporten ställer SKI även frågor om vad elbolagen behöver göra för att förbättra kundlojaliteten. På det svarar många kunder att priset påverkar men också möjligheten till bättre digitala tjänster och möjlighet att påverka sin förbrukning.
En relativt ny aktör på marknaden tar förstaplatsen i kategorin elhandel privat. Vinnare i SKI kundnöjdhet för elhandel privat 2022 var Tibber. Bolaget fick en kundnöjdhet på 75,3. Bolaget erbjuder en digital lösning som många kunder efterfrågar och möjligheten till att kontrollera och styra sin förbrukning. Andraplatsen tog GodEl med 74,8 och tredjeplatsen tog Trollhättan Energi på 73.
2021 års vinnare Skellefteå Kraft hamnade 2022 på en fjärdeplats med 72,8 i kategorin elhandel privat. Bolaget tog däremot hem tre vinster i kategorierna elnät privat, elnät företag och fjärrvärme privat.
Kategorin elhandel företag fick också en ny vinnare i Trollhättan Energi med 75,2.
Läs mer om rapporten här.
Läs även våra tidigare inlägg om SKI kundnöjdhet 2021 och SKI kundnöjdhet 2020.