Evimetrix utser årligen vinnare inom olika kategorier av Swedish Brand Award. En av kategorierna är energibolag och i år vann Skellefteå Kraft för första gången utmärkelsen som Sveriges starkaste varumärke inom kategorin.
Skellefteå Kraft vann i år Evimetrix Swedish Brand Awards inom kategorin energibolag. Bolaget har tidigare aldrig vunnit men har de senaste åren hamnat på en topp 3 placering. Förra året hamnade bolaget på en andraplats.
På andraplats i årets tävling hamnade Telge Energi som tog ett rejält steg upp från förra årets 5:e placering. Eon hamnade på en tredjeplats och tog också ett rejält steg upp från förra årets 9:e placering. Jämtkraft var förra årets vinnare men tappade i år ner till en 5:e placering.
Totalt har 1 286 konsumenter uttalat sig om varumärkena inom branschen och de bolag som var med i undersökningen var: Skellefteå Kraft, Telge Energi, Eon, Jämtkraft, Kundkraft, Bixia, Ellevio, Fortum, GodEl, Göteborg Energi, Vattenfall och Öresundskraft.
För att vinna utmärkelsen Swedish Brand Award krävs att både kännedom om varumärket är hög och att bolaget har ett högt Nöjd Kund Index (NKI). Det blir på så sätt en rättvis jämförelse som tar in både hur välkänt ett varumärke är och vad kunderna tycker. Evimetrix jämför sedan måtten hos olika varumärken och kommer sedan fram till en vinnare.
Kännedom kan bolaget påverka genom att synas och höras i media så mycket som möjligt medan ett NKI handlar om att bygga ett förtroende hos kunderna som kan kräva en djupare analys och förståelse.
Evimetrix jobbar med att göra en oberoende jämförelse av kvalitets-, kund-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher årligen. Undersökningarna är till för att öka nöjdheten och lojaliteten hos bolagets kunder. Evimetrix Swedish Brand Award utsåg i år en vinnare bland totalt ca 400 varumärken inom 30 olika kategorier.
Skellefteå Kraft vann i år utmärkelsen och fick högst betyg i branschen i de parametrar som undersökningen studerar. Parametrarna inkluderar att varumärket ska ge ett förtroendeingivande intryck, erbjuda en låg prisnivå och arbeta med att personalen ska erbjuda ett bra bemötande och kundservice.